دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
24 ارديبهشت 1401 - 14:19

چرا عربستان حاضر به عقب‌نشيني در برابر ايران شد؟

پنجمین دور مذاکرات ایران و عربستان اخیراً در بغداد برگزار شد و طبق اعلام مقامات عراقی دو طرف به تفاهم بسیار نزدیک شده‌اند
نویسنده :
امیرعلی قنادی
کد خبر : 11752

پایگاه رهنما:

پنجمین دور مذاکرات ایران و عربستان اخیراً در بغداد برگزار شد و طبق اعلام مقامات عراقی دو طرف به تفاهم بسیار نزدیک شده‌اند. در ۵ دور اول نمایندگان و مقامات امنیتی دو طرف در مذاکرات حضور یافتند و به نظر می‌رسد در مذاکرات آینده وزرای خارجه دو کشور حضور یابند. اما چه شد که عربستان پس از تهدیدهای فراوان در نهایت در برابر ایران عقب‌نشینی کرد و تن به مذاکره داد؟

       دلایل عقب نشینی عربستان در برابر ایران

  • شکست سیاست ایجاد دشمن فرضی: یکی از مهم‌ترین متغیر‌های اثرگذار در تغییر نوع نگاه بن سلمان به مسائل منطقه‌ای، عوامل داخلی است. این عوامل عبارتند از «مخالفت‌های داخلی» و «شکست سیاست ایجاد دشمن فرضی». محمد بن سلمان در حالی به مقام ولیعهدی رسید که شرایط احراز این پست را نداشت.

در عربستان همه او را به‌عنوان غاصب ولیعهدی و قدرت می‌شناسند. اینک مجموعه‌ای از شرایط باعث شده که وی در هراس این باشد که از قدرت کنار گذاشته نشود. بر اساس تحلیل و بررسی کارشناسان مخالفت‌های داخلی، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین عواملی هستند که ممکن است مانع از به پادشاهی رسیدن او شوند.

از سوی دیگر محمد بن سلمان در چارچوب اجرای سند چشم انداز ۲۰۳۰، سعی داشت شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کند که «وفاداری قبیلگی» در عربستان را به سمت بنا نهادن «ناسیونالیسم سعودی» پیش ببرد. برای تحقق این رویا نیز باید دشمن فرضی به مردم عربستان معرفی می‌کرد تا بتواند حس ناسیونالیستی و وفاداری به کشور را تحریک کند. بر این اساس، ایران به‌عنوان دشمن فرضی معرفی شد و رابطه با تهران نیز در سال ۱۳۹۴ قطع شد. بن سلمان ۶ سال برای عملی کردن این رویا تلاش کرد، اما در نهایت تلاش‌های وی در این مسیر شکست خورد و اکنون با قرار گرفتن در یک تنگنای راهبردی، راهی جز در پیش گرفتن تنش‌زدایی با تهران پیش رو ندارد.

 

ارسال نظرات